Ship og Hoi og sånn!

Å, som vi har kost oss den siste uken.

Vi har ikke brukt båten til overnattingsturer ennå, men hver eneste ettermiddag siden vi overtok båten har vi vært ute med den og luftet håret. Vi er litt i sjokkmodus ennå tror jeg, båten er stor og krever full konsentrasjon foreløbig, det er veldig mye som er nytt for oss med en så stor doning. Selv om vi er vant til båt og båtlivet, er det liksom noe helt annet å eie den selv og være ansvarlig for noe så …DYRT! Hahaha!

Vel, jeg har fått noen spørsmål om båten både på insta og face, og tenkte jeg kunne ta en kjapp oppsummering om båtkjøpet og ikke minst hva som gjorde at vi valgte akkurat denne båten.

Da vi var i Strømstad med Pappa og Bonus satt vi og skuet utover båthavna og båter som kom inn og ut. Det var en fin måte å bli kjent med de forskjellige båttypene. Noen båter ble veldig «gubbete» (snekker) og andre ble litt flashy (de med flybridge). Vi satt med finn.no i hånda og googlet på priser og specs og båttester osv.

 

Vi så båter som er typisk «cabincruisere» men som hadde hekkaggregat. Det var egentlig noe vi ikke ønsket, siden det er mye ekstra «styr» med tanke på service og kostnader om noe går galt med det. Men på en annen side møtte vi mange som var godt fornøyd med drev og hekkaggregat, at vi begynte å snuse på muligheten. Greia er at du kommer fort opp i høy hastighet med disse båtene, maksfart ligger fort på 27-30 knop med en Joda 7900, fremfor «snekker» som har maksfart på 10 og som lager mye støy og bølger.

Da vi kom hjem dro vi en kveld for å se på en Windy 8800. En veldig flott båt med en stor motor (Volvo Penta Kad42). Den hadde god uteplass, men litt liten stikkøye/akterlugar. Det betydde i praksis at vi måtte ha sovet i salongen under dekk, noe som egentlig ikke er så stas. (Vi ville ha mulighet til å «dele» av båten når vi evt har med gjester og slikt)

Dagen etter var jeg tilfeldigvis innom Telemark Lystbåtformidling der jeg fortalte Gøran som jobbet der hva jeg var ute etter. Han sa han hadde en båt som han mente ville passe oss godt. Jeg fikk med prospekt hjem og viste Torben.

Torben var VELDIG negativ ved første øyekast. «EN JODA? NEIDA?! JADA!» Og så sa jeg til han at vi burde ta en titt på den for å få litt oversikt over de forskjellige båtene på markedet, og for å litt perspektiv.
Eieren av båten hadde dessverre ikke mulighet til å titte på den sammen med oss første gangen, men vet du – det var egentlig helt greit! Vi fikk nøkler og beskjed om hvor den lå – og så fikk vi lov til å dra å titte på den i ro og mak. Det var et veldig stort pluss – vi kunne ta oss god tid til å bli kejnt med båten på en annen måte enn om man er på «visning». Vi prøvesatt seter, sjekket lengden i akterlugaren, og satte oss ned rundt salongbordet for å få en følelse av «plassen». Og så sa Torben de magiske ordene:

«-Nå ble jeg veldig positivt overrasket! Detta var jo en himla fin båt!»

Tidligere eier har vært veldig lur og overlatt det tekniske og motormessige til marinaen i Langesund. Det betyr at motoren er i veldig god stand og fått skikkelig service hvert eneste år. Det gjelder også hekkaggregatet/drevet. Innvendig har tiden stått stille. Ikke negativt ment, båten var rett og slett fullstendig orginal og godt vedlikeholdt. Båten har også baugpropeller, (en liten individuell motor med propeller foran som hjelper på styringen)noe som gjør det utrolig lett å manøvrere båten i havner og sånt! åå, DET var jaggu en luksus jeg ikke visste jeg trengte! Det vi kanskje syns var «slitt» når vi gikk ombord, viser seg å bare trengte en god rundvask eller en kjærlig hånd – så var den plutselig som ny igjen. Det eneste som var orginalt som var litt «utdatert» ombord var rett og slett putene i cocpiten og setene. de var grå og lyseblå. (egentlig ikke grå – de var egentlig hvite etter en skikkelig vask!)

IMG_2366

Her ser du at jeg har vasket halve puta… Brukte jiff og fin-fint stålull!

Men blåfargen ble jo litt vanskelig å vaske bort, haha… Så etter massiv googling og bruk av båtforumet «Båtplassen» på nettet, så benyttet  så tok jeg en telefon til de jeg tenkte kunne ha best greie på sånt. Jeg ringte Fargerike i Skien!

Der fikk jeg super service når jeg fortalte hva jeg ønsket og hadde lest – og dette hadde han hatt kunder innom og snakket om tidligere. Han anbefalte en spray (med farge) man kunne spraye putene med for å få ny farge. Jeg var suuuperskeptisk til om dette virkelig fungerte og fikk prøve sprayen på en stol med samme «skai»-stoffet. Fungerte som bare rakkern! Jeg kjøpte noen bokser, tok med meg hjem og forlangte at Torben og jeg den samme kvelden demonterte hele innredningen i båten og tok med oss seter og puter hjem igjen. Og slik så båten ut når alle seter var demontert.. hahah! Stæsj overalt!

IMG_2406

Gav de en skikeklig rundvask med sprit hjemme i garasjen, sprayet nesten på oss en løsmiddelskade og dagen etter var de klare for montering!

IMG_2409

(Før og etter-bilde)

På uteplassen kan vi brette ut solsengen slik at den blir dobbelt så bred, men nå har vi ennå ikke hatt behov for det – da jeg har funnet min plass i co-pilot-setet foreløbig…!

IMG_2412

Og nå ser jeg plutselig at jeg har glemt å sette på lampe-«skjermen» på setet bak Torben, upsidejsi!

IMG_2383

Over ser du den deilige, store badeplattformen. Her putrer vi i sakte fart.

IMG_2392

Det ser litt anderledes ut når vi drar på skikkelig!

IMG_2434

…men det er disse stundene man skal glede seg over…!

På mandag drar vi på langtur! Da pakker vi ned båten og farter nedover sørlandet tror jeg. Eller kanskje Sverige? Vi vet faktisk ikke ennå. Alt vi vet er at vi skal kose oss maksimalt med båten – og skape herlige ferieminner ombord i «Anfield»! 🙂

 

 

4 kommentarer om “Ship og Hoi og sånn!

  1. Gratulerer så mye med flott båt. Ønsker dere mange fantastiske turer på bøljane blå 🙂

  2. Grattis med båt! 🙂 Setene ble utrolig fine! Er det lov å spørre om hva du har brukt og pris?:)

Kommentarer

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s